هزینه زندگی در تهران چقدر است؟

هزینه زندگی در تهران چقدر است؟

بسیاری از افراد که در تهران زندگی نمی‌کنند، تهران را یک آرمان‌شهری می‌بینند که در آن می‌توان به همه آرزوها رسید و زندگی لوکسی را تجربه کرد. ولی واقعیت چیز دیگری است، زندگی در تهران آن‌قدرها هم لذت بخش نیست و هزینه‌های زندگی در این کلان‌شهر بسیار زیاد است، در این مطلب قصد داریم همین موضوع را باهم بررسی کنیم و ببینیم واقعا هزینه زندگی در تهران چقدر است؟

 ۱. خرید مسکن در تهران

خرید مسکن در تهران به یک رویا تبدیل شده است. میانگین قیمت هر متر مربع در تهران ۱۱۰۰ دلار است، با فرض این که شما یک کارمند معمولی باشید اگر بخواهید یک آپارتمان 75 متری جای متوسط شهر بخرید و برای این کار ماهیانه ۳۰ درصد خالص درآمدتان را پس‌انداز کنید، باید 74 سال کار کنید و منتظر بمانید. البته با فرض این که ارزش پس‌اندازتان افت پیدا نکند.

به عبارت بهتری شما اگر در سن 20 سالگی هم وارد بازار کار شوید و مشکل خاصی هم برایتان پیش نیاید که بخواهید به پس اندازهایتان دست بزنید، احتمالا می‌توانید در سن 94 سالگی صاحب خانه‌ ‌شوید!

این عدد تا قبل از سال 96 حدود 27 سال بود که منطقی هم بود یعنی شما تا زمان بازنشستگی اگر پس انداز می‌کردید، می‌توانستید صاحب خانه شوید.

۲. وضعیت اجاره‌ بها در تهران

به‌طور میانگین در تهران رهن کامل هر متر مربع ملک مسکونی ۱۸۰ دلار است که اگر به اجاره تبدیل کنیم، اجاره کامل هر متر مربع ۵.۵ دلار می‌شود، یعنی برای اجاره یک ملک ۷۵ متری در جای متوسط شهر باید ماهیانه حدود ۴۰۰ دلار بپردازید که اگر با دلار 50 هزارتومانی هم حساب کنیم، یعنی ماهیانه حدود 20 میلیون تومان فقط برای اجاره بها باید بپردازید. فارغ از سایر مخارج ضروری که در این شهر گران خواهید داشت

۳. هزینه حمل‌ و‌ نقل در تهران

نرخ بلیط تک سفره مترو در تهران ۲۰۰۰ تومان و هر بلیط brt برابر ۱۵۰۰ تومان  و هر کورس تاکسی 5 هزارتومان است.

‏با فرض این که شما روزانه برای رفتن به سر کار یا دانشگاه بخواهید از منزلتان تا مترو یا brt  یک کورس تاکسی سوار شوید و هنگام بازگشت از سرکار هم همین هزینه را پرداخت کنید، روزانه حدود 15 الی 20 هزارتومان و ماهیانه حدود 500 هزارتومان، هزینه خواهید داشت. به عبارت بهتری با دلار 50 هزارتومانی یعنی باید شما باید ماهیانه حدودا ۱۰ دلار هزینه کنید.

البته توجه داشته باشید مترو و بی آر تی عموما بسیار شلوغ و طاقت فرساست و باید منتظر بمانید تا شاید در آن همهمه جمعیت بتوانید سوار شوید و شما اگر نخواهید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید باید از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید که میانگین هزینه تاکسی‌های اینترنتی برای هر سفر در تهران حدود 80 هزار تومان یا معادل ۱.۳ دلار است، یعنی اگر از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید ماهیانه باید حدود 5 میلیون تومان یا معادل 100 دلار هزینه کنید.

۴. وضعیت خودرو در تهران

هرچند قیمت خودرو در کل کشور یکسان است ولی بیایید قیمت خودرو در تهران را با سایر کشورهای همسایه مقایسه کنیم تا متوجه میزان گرانی خودرو در تهران بشویم: تویوتا و هیوندای ۲۰۱۶ در تهران از مدل صفر ۲۰۲۲ در سایر کشورها گران‌تر است.

مقایسه قیمت تمام شده خودروهای وارداتی
 

 

کیفیت خودرو داخلی هم که نیازی به بحث ندارد، هنوز سمند ۲۰ سال پیش با همان شکل و کیفیت تولید می‌شود. واردات خودرو هم در انحصار چین است. (آریزو۶ در تهران از کمری ۲۰۲۲ ترکیه گران‌تر است)

۵. هزینه فرصت زمان در تهران

حجم ترافیک در تهران بیش از حد بالاست؛ کافی است شما نیت کنید حوالی ساعت 7 صبح از سمت غرب به مرکز تهران بیایید، اگر خیلی خوش شانس باشید و ترافیک قفل نشده باشد مسیری که در حالت بدون ترافیک 11 دقیقه زمان می‌برد را باید حداقل ۴۰ دقیقه سپری کنید ولی اگر تصادفی شده باشد یا بارندگی پیش بیاید باید حدود یک ساعت الی یک ساعت و نیم در ترافیک شدید صبح خود را آغاز کنید.

البته این ترافیک فقط مربوط به صبح نیست، شما در ساعت 4.30 بعد از ظهر که کارمندان تعطیل می‌شوند هم این ترافیک را مجدد تجربه خواهید کرد که نسبت به ترافیک صبح بسیار شدیدتر است.

‏ضمن این که بعضی مکان‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز ترافیک دارند و خیابان‌هایشان کاملا قفل است خیابان‌هایی مثل پارک وی تا تجریش، جردن تا میرداماد، همت، جلال، امام علی و...

۶. هزینه تفریحات در تهران

قیمت رستوران در تهران با سایر شهرها قابل قیاس نیست؛ برای دو نفر یک وعده غذای معمولی حدود ۱۰ دلار و یک کافه رفتن حداقل ۵ دلار هزینه خواهد داشت.

‏تله کابین توچال برای هر نفر دو دلار و بازدید از برج میلاد 2.۵ دلار هزینه دارد. یک فنجان چایی هم در درکه برایتان حدود 1.5 دلار هزینه دارد.

 

چرا هزینه زندگی در تهران بالاست؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شود که چرا با وجود این همه آلودگی، ترافیک و گرانی باز هم حدود 10میلیون نفر در تهران ساکن هستند؟

آلودگی در تهران
 

‏جواب ساده است؛ چون بهترین‌ها در تهران هستند. (بهترین دانشگاه، مراکز خرید، بیمارستان، متخصصین و...)  از طرفی تمام ارگان‌های دولتی در تهران است، این عدم تخصیص منابع تهران را با بحران دچار کرد.

حقوق ۵۰۰ دلار در تهران حقوق بالا محسوب می‌شود، ولی این ۵۰۰ دلار برای مخارج حداقلی هم کم است. این دستمزد را در مقابل هزینه‌ها قرار دهید و آن‌ را با سایر کشورها مقایسه کنید. جایی‌ که آلودگی کمتر است و مک‌دونالد و آدیداس و…حضور دارند و به جای دنا و شاهین می‌شود، رنو، هیوندا و تویوتا سوار شد!

جمع بندی

درنظر داشته باشید که ما با مقادیر متوسط حساب کردیم، یک زندگی متوسط حداقلی در تهران برای یک خانواده سه نفره که جای متوسط شهر زندگی می‌کنند و مدرسه دولتی می‌روند و از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و ماهیانه دو شب هم به تفریح می‌روند حدود800 الی  1000 دلار هزینه خواهد داشت غیر از زمان زیادی که در ترافیک و مترو و ... صرف می‌کنید.

که البته  اگر شما بخواهید در منطقه نسبتا خوب تهران خانه‌ای کرایه کنید یا مثلا بخواهید برای تفریح به باشگاه انقلاب بروید و آخر هفته در لواسان یا کردان ویلا کرایه کنید و برای رستوران به فودکورت‌های معروف بروید، باید این هزینه‌ها را چندین برابر کنید.

 

اشتراک گذاری