سو استفاده اپل؛ چه چیزهایی از ما گرفته و قرار است که بگیرد

سو استفاده اپل؛ چه چیزهایی از ما گرفته و قرار است که بگیرد

اپل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزارکامپیوتر فعالیت می‌کند. این شرکت ابتدا با نام شرکت کامپیوتری اپل در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفورنیا، واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا تأسیس شد.

همیشه برای ما از خوبی‌های شرکت اپل گفته‌اند. این شرکت از نظر مدیریت کیفیت، بازاریابی و ایجاد وفاداری موفق بوده و از دید بسیاری از افراد، خدماتی ارزشمند به بشریت ارائه کرده‌ است. اما یک سوال، تا به حال به این فکر کرده‌اید شرکت اپل چه چیزهایی را از ما گرفته‌؟

در این مطلب همین موضوع را بررسی خواهیم کرد، اینکه آیفون چه چیزهایی را از ما گرفته و قرار است در آینده قرار است چه چیزهای دیگری از ما بگیرد!

۱. باتری قابل تعویض

قبل از آیفون، باتری تلفن‌های همراه به سادگی در دسترس و قابل تعویض بود اما شرکت اپل فهمید که مردم بیشتر از هر چیز دیگری، به ‌خاطر باتری، گوشی را تعویض می‌کنند. پس در باتری را به روی ما بست تا بتواند گوشی‌های بیشتری بفروشد و البته موفق هم شد.

۲. کارت حافظه

این که با یک تراشه کوچک و ارزان، به راحتی بتوانید حافظه گوشی خود را افزایش دهید، خیلی حس خوبی دارد. اما اپل سوال کرد که چرا باید شرکت‌های سندیسک و سامسونگ از این نیاز مشتری سود ببرند وقتی مردم حاضرند برای حافظه بیشتر به ما پول بدهند؟ برای همین کارت حافظه را کنار گذاشت و توانست با هزینه‌های گزافی گوشی با حافظه بالاتر بفروشد.

۳. جک هدفون

اپل به بهانه داشتن جای بیشتر برای باتری بزرگ‌تر، جک هدفون را از گوشی‌های خود حذف کرد. این کار خیانت بزرگی به عاشقان موسیقی بود و آن‌ها این کار را دوست نداشتند، چون هرگز بلوتوث نمی‌تواند به گرد کیفیت هدفون‌های حرفه‌ای کابلی برسد اما چرا اپل با حذف دکمه سایلنت جای بیشتر باز نکرد؟ چون اپل قصد داشت به ما هدفون بلوتوث بفروشد و باز هم موفق شد.

۴. شارژر و هدفون

شارژر قوی‌تر و هدفون بهتر، یکی از ابزارهایی بود که شرکت‌هایی مثل وان‌پلاس به جنگ اپل می‌رفتند. پاسخ اپل برای این رقیبان چه بود؟ حذف شارژر و هدفون از جعبه، ترفندی بود که این شرکت با اجرای آن میلیون‌ها دلار سود کرد. هرچند که اپل به بهانه حمایت از محیط زیست این کار را کرد ولی خب این توجیه خنده داری است، چرا که وقتی کسی گوشی می‌خرد طبیعتا به شارژر و هدفون نیاز دارد ولی حالا باید جداگانه آن را تهیه کند. این سنتی بود که اپل به راه انداخت و حالا سامسونگ و بقیه رقبایش هم همین کار را تکرار می‌کنند.

۵. طراحی

تا قبل از آیفون ۶، شرکت‌ها هر سال یک گوشی جدید طراحی می‌کردند. اما آیفون ۶، ۶اس، ۷ و ۸ از یک طراحی استفاده می‌کردند. طراحی آیفون ۱۰، ۱۰اس، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ هم تحول عظیمی نداشت و به چند اصلاح کوچک خلاصه شد. طراحی آیفون ۱۴ نیز متحول نشد و به غیر از تغییر در شکل ناچ، تغییر خاص و شگفت انگیز دیگری نداشت. در دنیایی که همه چیز با سرعت برق و باد در حال تغییر است اپل چند سالی است که در مقابل تغییر مقاومت می‌کند.

۶. چیپست

این تغییر قرار است برای آیفون ۱۴ رخ بدهد. و شاید عجیب‌ترین کاری باشد که اپل تاکنون انجام داده‌است. بعد از سیستم عامل اختصاصی، چیپست اختصاصی، همیشه بزرگ‌ترین نقطه قوت آیفون بوده‌است. تمام گوشی‌های اپل، در مدل‌های پرو، مینی و معمولی از یک چیپ‌ست قدرتمند استفاده می‌کردند. اما اپل برای سود بیشتر، از تغییر این مورد هم گذر نکرد.

در سری ۱۴ فقط آیفون‌های پرو، چیپ‌ست جدید دریافت می‌کنند و آیفون‌های معمولی و مینی، با چیپست سال قبل عرضه می‌شوند!

مهم‌ترین اتفاقی که می‌افتد این است که پردازش تصویر در ایفون ۱۴ و ۱۳ هیچ تغییری نمی‌کند و غیر از یک تغییر کوچک ظاهری، آیفون ۱۴ هیچ ویژگی جدیدی نخواهد داشت؛ مگر در مدل‌های پرو و پرومکس.

اما به نظر می‌آید باز هم کاربران اهمیتی به این تغییر ندهند و مثل همیشه به برند اپل وفادار بمانند. گویا حتی اگر اپل خود گوشی را هم از جعبه حذف کند، باز هم مشتریان به او وفادار خواهند بود!

اشتراک گذاری