با همسر ولخرج چطور برخورد کنیم؟

با همسر ولخرج چطور برخورد کنیم؟

زندگی مشترک همانطور که از اسمش هم پیداست مشترک ساخته می‌شود، پس هر دو طرف باید به هم کمک کنند تا یک زندگی مطلوب را باهم بسازند.

از طرفی سواد مالی و شم اقتصادی افراد مختلف با هم تفاوت دارد، افراد بسیار زیادی هستند که یکی از بزرگترین بحران‌های زندگی‌شان ولخرجی همسرشان است که نمی‌توانند پس‌انداز یا آینده‌نگری داشته باشند. قصد نداریم این مطلب را زنانه یا مردانه کنیم، چرا که در بعضی خانواده‌ها خانم‌ها شم اقتصادی بهتری دارند و در برخی خانواده‌ها آقایان، اما یک سوال مهم مطرح می‌شود آن هم اینکه اگر همسرمان ولخرج است یا او چطور رفتار کنیم که دست از ولخرجی بردارد و با ما همراه شود؟

نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که تنها کسی که می‌تواند الگوی مصرف همسرتان را تغییر دهد و مانع ولخرجی‌اش شود، خود شما هستید. البته نه با نصیحت کردن، غر زدن، دعوا کردن، مخفی کردن پول و این که نگذاریم همسرمان متوجه شود که چقدر درآمد داریم. این‌ کارها روش‌های منسوخی هستند که اصلا روش‌های خوبی نیست و غیر از تنش و جنگ اعصاب هیچ تاثیر خاص دیگری هم ندارند.

پس چه کار باید کرد؟ در این مطلب قصد داریم یک سری راهکارهایی را ارائه کنیم که بتوانید الگوهای مصرف شریک زندگیتان را تغییر دهید.

  1.  خیلی واضح و شفاف صحبت کنید:

شفافیت مهمترین اصل در شراکت است، در زندگی مشترک هم شریک اصلی شما همسرتان است. همسرتان باید بداند که شما چه برنامه‌ای دارید، میزان بدهی و درآمد شما چقدر است، وقتی همسرتان اطلاعاتی راجع به این موارد نداشته باشد و نداند که منابع خانواده چقدر است، طبیعتا دلیلی نمی‌بیند برای این که کمتر خرج کند.

  1. به صورت مشترک با همسرتان برنامه‌ریزی مالی انجام دهید:

وقتی یک نفر را در نوشتن برنامه دخیل باشد، موقع ولخرجی یک نیروی بازدارنده درونی برای او ایجاد می‌شود. اهداف‌تان را به صورتی هفتگی، ماهانه، سالانه و پنج ساله تعریف کنید و این مورد را به طور واضح مشخص کنید که برای رسیدن به این برنامه چه مسیری در پیش دارید.

  1. تصویرسازی کنید:

مثلا اگر برنامه خرید خودرو بهتر دارید، برای همسرتان از مزایای خودروهای باکیفیت صحبت کنید، یا مثلا اگر برنامه دارید که محل سکونت خود را تغییر دهید، به مناطق خوب شهر بروید، آن جا قدم بزنید و بگویید این جا زندگی کردن چقدر لذت بیشتری دارد. با انجام این کارها این موضوع را می‌رسانید که لذت داشتن یک ماشین و خانه خوب در چند سال آینده از لذت آنی لباس و یک وعده غذا خوردن در رستوران خیلی بیشتر است.

  1. هزینه فرصت را به همسرتان آموزش دهید و در زندگی خود از آن استفاده کنید:

هزینه فرصت را به همسرتان آموزش دهید
 

خرج‌های اضافی چند ماه قبل را محاسبه کنید و آن مقدار را مثلا با قیمت طلا یا دلار، معادل‌سازی کنید و ببینید اگر این خرج‌ها نمی‌شد، الان می‌توانستید چقدر طلا یا دلار داشته باشید، و این عدد یک ماهه را در 12 ماه سال ضرب کنید تا متوجه شوید حدودا هزینه های اضافی زندگی شما چند دلار یا چند گرم طلا می‌شود. علاوه بر این موارد، به همسرتان روند افزایش قیمت طلا در چند سال گذشته را نشان دهید و تاکید کنید که با تورم بالایی که داریم، این روند تکرار می‌شود.

  1. مخارجتان را بنویسید ولی غر نزنید:

یک کاغذ به درب یخچال بچسبانید و شروع به نوشتن مخارج روزانه کنید، از همسرتان هم بخواهید مخارج مشترک‌تان را از خرید آب معدنی گرفته تا اجاره خانه، همه و همه را بنویسد. بالای کاغذ با رنگ قرمز مخارج روز قبل و این یک ماه اخیر را بنویسید، ولی نصیحت نکنید، غر نزنید، آه نکشید چرا که این کار خودش یک عامل بازدارنده است.

  1. حساب مشترک برای مخارج داشته باشید:

یکی از عوامل مهمی که باعث می‌شود همسرتان ولخرجی کند، این است که تصمیمات اقتصادی را خودتان به تنهایی می‌گیرید. ولی وقتی حساب مشترک برای مخارج داشته باشید، عملا همسرتان را هم در ریز مخارج دخیل کرده‌اید و او می‌بیند که زندگی فقط لباس، رستوران و تفریح و خریدهای غیرضروری نیست.

  1. مدیریت مالی را به همسرتان بسپارید:

اگر تمامی موارد بالا را امتحان کردید و جواب نگرفتید، چند ماهی کل درآمد ماهانه را به حساب همسرتان واریز کنید و از او بخواهید که هزینه‌های زندگی را مدیریت کند و خودش تمامی مخارج را پرداخت کند، شاید چند ماه اول دچار مشکل جدی شود و حتی پول کم بیاورید ولی ایرادی ندارد، این یک استرس مفید است که باعث می‌شود همسرتان حساب شده تر خرج کند.

 

اشتراک گذاری