آیا درآمد بیشتر کیفیت زندگی را بالا می‌برد؟

آیا درآمد بیشتر کیفیت زندگی را بالا می‌برد؟

همه ما دوست داریم زندگی بهتری داشته باشیم و سطح زندگی خود را ارتقا دهیم، برای ارتقای سطح زندگی عموما قبل از هر چیزی، به درآمد بیشتر فکر می‌کنیم که اگر درآمدمان بیشتر شود طبیعتا باید زندگی با کیفیت تری هم تجربه کنیم. اما آیا کیفیت زندگی فقط تابع درآمد است و درآمد بالاتر زندگی با کیفیت تری برایمان ایجاد می‌کند؟

قبل از پاسخ به این سوال اجازه دهید تا شاخص توسعه انسانی ، که یک شاخص اقتصادی بسیار با اهمیت است را به شما معرفی کنیم. در اقتصاد کلان، شاخصی وجود دارد به نام شاخص توسعه انسانی یا HDI.

شاخص توسعه انسانی( HDI ) چیست؟

 

شاخص توسعه انسانی یا HDI مخفف ( Human Development Index) است که یک ابزار آماری است و برای اندازه ‌گیری دستاوردهای کلی یک کشور در ابعاد اجتماعی و اقتصادی به کار می‌رود. طبق این شاخص، ابعاد اجتماعی و اقتصادی یک کشور بر اساس سلامت، سطح تحصیلات و سطح زندگی افراد ارزیابی می‌شود.

این شاخص توسعه انسانی سه بخش اساسی دارد:

  • درآمد

  • امید به زندگی

  • تحصیلات

اگر در کشوری سطح عمومی درآمد مردم افزایش پیدا کند، اما سطح سلامت و تحصیلات مردم افت پیدا کند، این کشور هرچند رشد اقتصادی پیدا می‌کند، اما نمی‌توان آن کشور را توسعه یافته نامید. برای مثال اگر برای افزایش تولید ناخالص ملی، محیط‌ زیست و حقوق شهروندی نادیده گرفته شود، کشور رشد می‌کند ولی توسعه پیدا نمی‌کند.

پس تا اینجا متوجه شدیم که رشد اقتصادی و افزایش درآمد مردم یک کشور لزوما باعث توسعه و بالاتر رفتن کیفیت مردم آن کشور نمی‌شود.

شاخص HDI در زندگی فردی

این سه عامل درآمد، امید به زندگی و تحصیلات، در زندگی فردی هم اهمیت بالایی دارند. یعنی شما برای ارتقای سطح زندگی، در کنار رشد درآمد، لازم است که به فکر سلامتی و ارتقای دانشتان باشید.

پس اگر با افزایش ساعت کاری بخواهید درآمدتان را بیشتر کنید، طبیعتا ناچارید که کمتر ورزش کنید، کمتر کتاب بخوانید، کمتر استراحت کنید، کمتر با خانواده و دوستان وقت بگذرانید، و این یعنی درآمد شما افزایش پیدا کرده ولی از نظر اقتصادی سطح زندگیتان ارتقا پیدا نکرده ‌است.

البته توجه داشته باشید منظور از این مطلب اصلا این نیست که بگوییم زندگی بهتر به پول بیشتر نیاز ندارد، اتفاقا برای اینکه شما سطح کیفیت زندگی خود را بالا ببرید به پول بیشتر نیاز دارید بحث ما این است که پول بیشتر شرط لازم برای ارتقای کیفیت زندگی است ولی شرط کافی نیست. هدف این مطلب این است که بدانیم نباید سلامتی خودمان را به امید افزایش درآمد به خطر بیاندازیم. مثلا تلاش برای کسب درآمد بیشتر، نباید باعث کاهش ساعت خواب ما شود. 

 

اما چطوری می‌شود هم افزایش درآمد داشت و هم کیفیت زندگی را بالاتر برد؟

جواب در قطبش درآمد است. یک کارمند ساده، با سخت‌تر و بیشتر کارکردن، می‌تواند درصد کمی درآمد خود را بیشتر کند. اما برای چند برابر کردن درآمد خود، لازم است که مهارت‌های جدید کسب کند. مطالعات مختلف نشان داده تاثیر مهارت‌های نرم در قطبش درآمد، از هر عاملی بیشتر است.

مهارت‌های نرم، مثل درست‌نویسی، شیوه ارائه مطلب، طرز برخورد، ساختن رد پای دیجیتال قدرتمند و داشتن شبکه حرفه‌ای، می‌تواند به ما کمک کند که با کار کمتر، درآمد بیشتر کسب کنیم و در عین حال برای بهبود سلامت، دانش و معرفت، وقت بیشتری داشته باشیم.

اشتراک گذاری